گاز CO2

گاز CO2

گاز CO2 چیست؟

گاز CO2 که با اسامی گاز دی اکسید کربن، گاز کربن دی اکسید، گاز کربنیک نیز شناخته می شود از اتم های کربن و اکسیژن تشکیل شده است. این گاز در اثر سوختن مواد آلی مثل زغال سنگ، تنفس جانوران و ... به دست می آید. گیاهان طی فرآیند فتوسنتز گاز CO2 را به گاز اکسیژن تبدیل می کنند. گاز دی اکسید کربن یکی از گازهای گلخانه ای به حساب می آید که به عنوان یک عایق حرارتی برای کره زمین عمل کرده و از سرد شدن بیش از حد دمای زمین جلوگیری می کند. گازهای گلخانه ای اشعه های خورشید را که طول موج پایینی دارند از خود عبور می دهند. پس از برخورد این اشعه ها به سطح زمین، طول موج آنها افزایش می یابد و دیگر نمی توانند از گازهای گلخانه ای موجود در جو زمین خارج شوند و باعث گرم شدن زمین می شوند. اگر تراکم گاز CO2 در یک محیط افزایش یابد به عنوان آلاینده جوی شناخته می شود. افزایش غلظت گاز دی اکسید کربن در زمستان معمولا باعث ایجاد پدیده ای به نام وارونگی هو می شود.

تاریخچه گاز CO2

این گاز در سال 1960 توسط شیمیدانی به نام ون هلمونت تشخیص داده شد. او مشاهده کرد که توده خاکستر باقی مانده از چوب زغال سنگ پس از سوختن، کمتر شده است و این موضوع را اینگونه تفسیر کرد که احتمالا بقیه چوب زعال سنگ به یک ماده نامرئی تبدیل شده است. دی اکسید کربن در سال 1823 توسط فارادی و همکارش به شکل مایع تبدیل شد. در سال 1835 پس از باز کردن یک کانتینر حاوی دی اکسید کربن مایع تحت فشار، شکل جامد دی اکسید کربن نیز مشاهده شد.

خواص گاز CO2

این گاز جز گازهایی دسته بندی می شود که بی رنگ و بی بو هستند. البته ذکر این نکته هم ضروری است که گاز دی اکسید کربن در غلظت های بالا بوی تند و اسیدی دارد. این گاز از هوا سنگین تر است به همین دلیل اگر در یک محیط انتشار پیدا کند در پایین ترین قسمت ممکن قرار می گیرد. تنفس این گاز توسط انسان، باعث ایجاد احساس تنگی نفس می شود که در صورت تداوم ممکن است باعث خفگی شود. گاز CO2 برخلاف گاز اکسیژن که به شعله ور شدن آتش کمک می کند، نه تنها غیرقابل اشتعال است بلکه باعث خفه شدن شعله آتش نیز می شود. به همین دلیل کپسول ها آتش نشانی را با گاز دی اکسید کربن پر می کنند. این گاز به هر 3 حات گاز، مایع و جامد مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا گاز دی اکسید کربن را به صورت مایع ذخیره و حمل می کنند. دمای گاز CO2 در حالت جامد 79- درجه سانتیگراد می باشد.

کاربردهای گاز CO2

یکی از گازهایی که در صنعت بسیار کاربرد دارد گاز CO2 است. این گاز در صنایع نفت، صنایع شیمیایی و صنایع غذایی استفاده می شود. در جوشکاری CO2، این گاز به عنوان گاز محافظ قوس الکتریکی عمل می کند. گاهی هم از مخلوط گاز CO2 و گاز آرگون در جوشکاری استفاده می شود. کلیه کپسول های آتش نشانی با این گاز پر می شوند. شکل مایع این گاز به آب و نوشابه های گازدار اضافه می شود. گازدار کردن نوشیدنی ها باعث ایجاد یک حس خوش آیند در زمان نوشیدن می شود. شکل جامد گاز CO2 که به یخ خشک معروف است معمولا در مهمانی ها جهت ایجاد ابر و مه مصنوعی استفاده می شود. در صنایع شیمایی از این گاز معمولا جهت تولید اوره استفاده می کنند. در پزشکی نیز از مخلوط گاز دی اکسید کربن و گاز اکسیژن برای احیای بیمار استفاده می شود. در گلخانه ها نیز برای افزایش سرعت رشد گیاهان از این گاز استفاده می شود.

خرید گاز CO2

جهت استعلام قیمت گاز CO2، می توانید با شماره تلفن 02833454696 تماس حاصل نمایید.

 

فروش گاز کربنیک