آیا گاز هلیوم خطرناک است؟

آیا گاز هلیوم خطرناک است؟

گرچه هلیوم گاز واکنش پذیری نیست و از نظر شیمیایی خطری ندارد، می تواند از جنبه های دیگری خطرناک باشد. تنفس گاز هلیوم خالص، گاز اکسیژن را از دسترسی بدن خارج می کند. اگر استنشاق گاز هلیوم به صورت مکرر و پشت سر هم انجام شود می تواند سطح اکسیژن خون را به حد خطرناکی برساند. کم شدن اکسیژن در خون ممکن است منجر به آسیب های جبران ناپذیر مغزی شود.

علائم کمبود اکسیژن در خون در اثر تنفس گاز هلیوم

تنفس گاز اکسیژن برای ادامه ی حیات لازم است. بدون اکسیژن حیات روی کره ی زمین شکل نمی گرفت. برای پاسخ به این سوال که  آیا گاز هلیوم خطرناک است؟ می توان گفت در صورت استنشاق گاز هلیوم به طور پیوسته ممکن است مشکل کمبود خطرناک گاز اکسیژن در خون به وجود بیاید که علائمی مانند سرگیجه، تهوع، استفراغ، از دست دادن هوشیاری و در حاد ترین شرایط مرگ را در پی خواهد داشت. برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین مشکلی لازم است افراد مراقب باشند به طور پیوسته این گاز را به شورت خالص مورد استنشاق قرار ندهند.

خطرات احتمالی گاز هلیوم

گاز هلیوم به خودی خود یک گاز نجیب و بی خطر است، همچنین به دلیل عدم  ترکیب شدن با اکسیژن قابل اشتعال نیست. اما با این وجود  آیا گاز هلیوم خطرناک است؟ یا اینکه به طور کلی می توان آن را بی خطر در نظر گرفت؟ نکته ای که در این جا وجود دارد ناخالصی های همراه با این گاز است،که اگر شما در خرید خود نهایت دقت را نداشته باشید و از مکان مناسب و مطمئن خرید نکنید، این موضوع به نسبت کوچک می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را به بار آورد. در حالی که با خرید از مکان مناسب و قابل اطمینان ناخالصی های گاز هلیوم نهایت 1درصد است. با این حال اگر از مکان نامطمئن خرید کنید این ناخالصی ها می‌تواند خیلی خطرناک باشد و سبب انفجار و یا آتش  سوزی نیز بشوند. باتوجه به این نکات هستند افراد سودجویی که برای منافع خود از ترکیب گاز متان با هلیوم استفاده می‌کنند. در این صورت با کوچکترین جرقه فشفشه و یا فندک در نزیک بادکنک باعث انفجار آن شده و همچنین سبب آتش گرفتن و سوختن موهای افراد نزدیک بادکنک  نیز می‌شود.

استنشاق هلیوم از کپسول

در هنگام نفس کشیدن آیا گاز هلیوم خطرناک است؟ معمولاً در مهمانی ها گاز هلیوم بادکنکی را از درون بادکنک وارد ریه ها می کنند و با یکی دو تنفس هم تمام گاز بادکنک تخلیه می شود و امکان کم شدن اکسیژن خون در وضعیت خطرناک نیست. اما مشکل آنجاست که فردی اقدام به تنفس گاز هلیوم از کپسول کند. کپسول های گاز هلیوم معمولاً گاز را با فشار خارج می کنند و به همین دلیل می تواند فشار زیادی به ریه ها وارد کرده و باعث آسیب و جراحت داخلی شوند.

علائم کمبود اکسیژن در خون در اثر تنفس گاز هلیوم

گاز اکسیژن تنها عنصر موجود در هواست که ضامن حیات انسان است. در صورت استنشاق گاز هلیوم و کمبود خطرناک گاز اکسیژن در خون علائمی مانند سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن هشیاری و در حاد‌ترین شرایط مرگ را در پی خواهد داشت. به همین دلیل افراد پس از تنفس هلیوم با مشاهده علائم اولیه باید سریعاً خود را به هوای تازه برسانند و در موارد حادتر نیاز است تا سریعاً اورژانس خبر شود.

خطر هلیوم مایع

در حالت مایع  آیا گاز هلیوم خطرناک است؟ هلیوم مایع دمای بسیار پایینی دارد و اگر به صورت مایع با بافت بدن به ویژه پوست تماس پیدا کند، منجر به سوختگی شدید و آسیب های دیگر پوستی می شود. به همین دلیل باید از تماس با هلیوم مایع اجتناب نمود. اما گاز هلیوم در صورت تماس با پوست خطری در پی ندارد.

هلیوم و طبیعت

برای طبیعت  آیا گاز هلیوم خطرناک است؟ گاز هلیوم یک گاز بی اثر و از نظر شیمیایی بی خطر است که در میدان های گازی طبیعی یافت می شود. استخراج و استفاده ی هلیوم برای طبیعت خطر و آلودگی ندارد و تنها مشکل این است که منابع هلیوم در کره زمین محدود هستند و مانند نفت باید در استفاده از آن صرفه جویی شود. در این راستا فناوری های بازیافت هلیوم نیز مورد توجه زیادی قرار گرفته اند. درصد کمی از گاز هلیوم در جو زمین نیز وجود دارد اما به دلیل سبکی بیشتر در لایه های بالایین جو دیده می شود.

مرگ با گاز هلیوم

آمار ها نشان می دهند که مرگ با گاز هلیوم در دنیا نادر است. از طرفی ترکیب گاز هلیوم و اکسیژن با نام تجاری هلیوکس (heliox) برای کمک به بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی استفاده می شود. این ترکیب به دلیل داشتن چگالی کمتر به راحتی درون مجاری تنفسی جاری می شود و اکسیژن لازم را وارد ریه های فرد بیمار می کند و یا غواصان در عمق زیاد دریا نیز از همین ترکیب به عنوان گاز تنفسی استفاده می کنند زیرا در فشار بالای اعماق دریا مشکلی برای غواصان پیش نمی آورد. ممکن است در این مورد نیز برخی سوال کنند که آیا گاز هلیوم خطر ناک است؟ پاسخ این است که به خاطر وجود اکسیژن هیچ خطری متوجه بیمار نیست.