کاربردهای گاز استیلن

کاربردهای گاز استیلن

استیلن گازی بی رنگ است که بویی قوی شبیه سیر دارد. این گاز هنگامی که با اکسیژن ترکیب می شود، بسیار داغ می شود و به عنوان داغ ترین گاز سوختی طبقه بندی می شود. همچنین این گاز تنها گاز سوختی است که می تواند فولاد را جوش دهد، و به همین جهت در بسیاری اوقات جوشکاران آن را به جوشکاری با قوس الکتریکی ترجیح می دهند. استیلن را می توان به سه روش مختلف تولید کرد: 1- واکنش آب و کاربید کلسیم، 2- احتراق جزئی اکسیژن و متان، 3- با عبور هیدروکربن از یک قوس الکتریکی. حال نگاهی به برخی از رایج ترین کاربردهای استیلن و نحوه کاربرد آنها در صنایع مختلف خواهیم انداخت:

جوشکاری و برشکاری

گاز استیلن معمولاً برای جوشکاری و برشکاری فلزاتی مانند آهن و فولاد استفاده می شود زیرا بالاترین دمای شعله را در هنگام ترکیب با اکسیژن تولید می کند که می تواند تا 3160 درجه سانتیگراد (5720 درجه فارنهایت) برسد. به دلیل دمای بالا و توانایی برش دقیق، استیلن گاز ایده آل برای جوشکاری و برشکاری است. به همین دلیل است که با وجود جوشکاری قوس الکتریکی، استفاده از آن هنوز منسوخ نشده است.

کاربرد گاز استیلن

منبع روشنایی

در اواخر دهه 1800، مردم از استیلن برای ایجاد نور با استفاده از لامپ های گازی قابل حمل به نام کاربید استفاده می کردند. از این لامپ ها برای روشنایی خانه ها، اتومبیل ها، معادن و گاهی اوقات شهرهای کوچک استفاده می شد. هنگامی که استیلن فقط با مقدار مناسب هوا یا اکسیژن می سوزد، یک نور سفید خالص ایجاد می کند، به همین دلیل است که از آن برای روشن کردن مناطقی که برق نداشتند استفاده می شد. لامپ های کاربید با واکنش مخلوط کاربید کلسیم و آب برای تولید استیلن، کار می کنند. لامپ های کاربید حاوی یک محفظه بالایی هستند که مقدار آبی را که از طریق آن چکه می کند و با کاربید کلسیم مخلوط می شود را کنترل می کند. مقدار استیلن تولید شده مستقیماً بر بزرگی شعله تأثیر می گذارد، به همین دلیل است که این محفظه قطعه مهمی از لامپ کاربید است. لامپ های کاربید امروزه هنوز در برخی از صنایع معدن زغال سنگ در مناطقی که قوانین ایمنی ندارند استفاده می شود. همچنین از استیلن در بعضی از فانوس های دریایی به عنوان سوخت استفاده می شود.

تولید مواد شیمیایی

گاز استیلن یک ماده مهم در صنایع شیمیایی است که در ساخت و سنتز سایر مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. این گاز به دلیل تطبیق پذیری و سهولت کنترل آن در واکنش های شیمیایی، در تولید مواد شیمیایی مورد استفاده در عطرها، ویتامین ها، پلیمرها و حلال ها استفاده می شود. این گاز در صنایع نفت و گاز به عنوان گاز کالیبراسیون نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در گذشته ساخت پلاستیک های PVC به کمک گاز استیلن انجام می شد که امروزه به دلیل اثرات مخرب زیست محیطی کمتر از این گاز استفاده می شود.

سایر کاربردها

از این گاز می توان در کشاورزی برای بهبود رشد گیاهان استفاده کرد. استیلن به عنوان منبع کربن در ساخت برخی نانو لوله های کربنی استفاده می شود. استفاده از استیلن در دستگاه جذب اتمی و همچنین طیف سنج های مورد استفاده در باستان شناسی از دیگر کاربردهای این گاز می باشد.

 

خرید گاز استیلن