سه واقعیت درباره هلیوم که احتمالا نمی دانید!

سه واقعیت درباره هلیوم که احتمالا نمی دانید!

هلیوم دومین عنصر رایج در جهان است، اما در زمین نسبتاً کمیاب است. این گاز نقش بسزایی در همه چیز از جمله اکتشافات فضایی و محاسبات کوانتومی ایفا می کند. در این مقاله به 3 واقعیت درباره عنصر هلیوم اشاره خواهیم کرد.

1- هلیوم تنها عنصری است که می توان آن را کاملاً تجدید ناپذیر دانست

هلیوم در اعماق زمین از طریق تجزیه طبیعی عناصری مانند اورانیوم و توریم تولید می شود. هلیوم پس از نفود به پوسته زمین، در حفره های گاز طبیعی گیر می افتد، جایی که می توان آن را استخراج کرد. هلیم سبک وزن است و همچنین به راحتی با عناصر دیگر ترکیب نمی شود. به همین دلیل، اگر به سطح زمین برسد، به راحتی می تواند از جاذبه گرانشی زمین فرار کند. به عبارت دیگر هلیوم تنها عنصر از کل جدول تناوبی است که می تواند از زمین خارج شده و به فضا برود!

2- هلیوم برای اولین ماموریت به ماه ضروری بود

یک موشک اساساً دو مخزن بسیار بزرگ دارد: در یک مخزن سوخت و در مخزن دیگر اکسید کننده که معمولاً اکسیژن است قرار دارد. سوخت و اکسید کننده از مخازن خارج می شوند تا موشک را به سمت جلو ببرند. اما پس از خروج از جو زمین خلاء می تواند باعث توقف جریان سوخت شود. راه حل این است که گاز دیگری برای بیرون راندن سوخت به مخزن سوخت تزریق شود. این گاز باید سبک وزن باشد، بسیار متراکم باشد تا فضای زیادی را اشغال نکند و همچنین واکنش پذیر نباشد تا با سوخت واکنش ندهد. هلیوم برای این کار بسیار عالی است. سرانجام هلیوم در موشک های غول پیکری که فضانوردان آپولو را به فضا می برد استفاده شد.

 

استخراج هلیوم

3- ذخایر هلیوم محدود است

ذخایر هلیوم جهان، در تعداد انگشت شماری از کشورها وجود دارد: ایالات متحده، الجزایر و قطر. اگر هر یک از این کشورها با مشکل تولید مواجه شوند، قیمت هلیوم می تواند افزایش یابد. بنابراین تا زمانی که نوسانات قیمت تحت کنترل قرار نگیرد، تحقیقات در حوزه‌های مختلف محدود شده یا حتی رها می‌شود. سایر کشورها از جمله روسیه و آفریقای جنوبی هم در حال بررسی ورود به تجارت تولید هلیوم هستند که ممکن است به کاهش کمبودهای دوره ای کمک کند. کشور ایران نیز به دلیل نداشتن فناوری استخراج هلیوم، تنها شاهد استخراج هلیوم از منابع گازی مشترک با قطر است!

خرید گاز هلیوم

جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت گاز هلیوم می توانید از بخش استعلام قیمت سایت اقدام نمایید و یا با شماره تلفن 02833454696 تماس حاصل نمایید.
 

استعلام قیمت گاز هلیوم