احتمال وجود یخ خشک در ماه تایید شد.

احتمال وجود یخ خشک در ماه تایید شد.

یک مطالعه جدید توسط موسسه علوم سیاره‌ای و دانشگاه کالیفرنیای لس آنجلس (UCLA) تأیید می‌کند که مناطقی در قطب جنوب ماه وجود دارد که ممکن است دی اکسید کربن جامد ( یخ خشک ) در آنها وجود داشته باشد و این کشف، امیدها را مبنی بر اینکه منابع قابل توجهی برای پشتیبانی از ماموریت‌های آینده در ماه وجود داشته باشد، افزایش می‌دهد.

با انبوهی از ماموریت‌های بین‌المللی سرنشین‌دار و رباتیک برنامه ریزی شده برای سفر به ماه، یافتن منابعی در ماه برای پشتیبانی از این ماموریت‌ها به اولویت اصلی دانشمندان تبدیل شده است.  چندین دهه است که وجود این منابع به شکل یک سوال بی پاسخ باقی مانده است. اما اخیرا" مطالعه جدید روی داده‌های دمایی ماه که طی ۱۱ سال توسط "رادیومتر دیواینر" جمع آوری شده است، نشان داد که منابع دی اکسید کربن در قطب جنوب ماه وجود دارد.
 

کاربردهای آرگون

طبق نتایج این مطالعه، ۲۰۴ کیلومتر مربع از منطقه قطب جنوب ماه نه تنها بسیار سرد است، بلکه سردتر از سردترین مناطق "پلوتو" است. در این مناطق، حتی در تابستان نیز دما هرگز از ۲۱۳- درجه سانتیگراد گرمتر نمی شود. این تیم تحقیقاتی تاکید می‌کند که این دماهای فوق العاده سرد، وجود دی اکسید کربن را نشان نمی‌دهد اما راه را برای اکتشاف بیشتر باز می‌کند.  اگر در این منابع، دی اکسید کربن ( CO2 ) یافت و استخراج شود، در ماموریت‌های آینده به کره ماه می تواند منبعی برای تولید فولاد، سوخت موشک و مواد زیستی برای حفظ پایگاه‌های انسانی مستقر در ماه باشد. شورگهوفر، دانشمند موسسه علوم سیاره‌ای می‌گوید: فکر می‌کنم وقتی این کار را شروع کردم، سؤال این بود که آیا می‌توانیم با اطمینان بگوییم تله‌های سرد دی اکسید کربن در ماه وجود دارند یا نه؟ اما الان تعجب من این است که گویا این تله‌ها واقعا در آنجا وجود دارند. البته ما ممکن است نتوانیم وجود آنها را اثبات کنیم، اما من فکر می‌کنم این کار فوق العاده بود که ما توانسیتیم مناطقی را در ماه شناسایی کنیم که برای وجود یخ خشک به اندازه کافی سرد هستند.