اهمیت آرگون

اهمیت آرگون

اهمیت آرگون در چیست؟

همین الآن که این مقاله را مطالعه می کنید شما در حال تنفس گاز آرگون هستید. اما نگران نباشید چون این گاز بی رنگ و بی بو، فقط 0.94 درصد از هوا را تشکیل می دهد و آنقدر غیرفعال است که تاثیری بر موجودات زنده از جمله انسان ندارد. این مقدار کم آرگون اهمیتی در زیست شناسی و آب و هوای زمین ندارد اما برای دانشمندان حایز اهمیت است و کاربردهای خاص خودش را دارد.

تولید آرگون

اهمیت اصلی آرگون به خاطر کاربرد این گاز در صنعت می باشد. همه آرگونی که استفاده می شود از جو زمین به دست می آید. برای استفاده از گاز آرگون ابتدا باید آن را از هوا جدا کرد. تولیدکنندگان آرگون در مرحله اول هوا را آنقدر سرد می کنند تا به مایع تبدیل شود. سپس هوای مایع را می جوشانند و در نهایت از طریق فرآیندی به نام تقطیر جزء به جزء، آرگون را جدا می کنند. البته در طی این فرآیند نیتروژن مایع و اکسیژن نیز از هوا جدا می شود. در حقیقت می توان گفت تولید آرگون محصول فرعی تولید نیتروژن و اکسیژن است.

استفاده از آرگون در صنعت

وقتی فلزی جوش داده می شود، تا دمای بسیار بالایی گرم می شود. در این حالت اگر از فلز محافظت نشود ممکن است با اکسیژن موجود در هوای اطراف واکنش نشان دهد. گازهای محافظ مثل دی اکسید کربن و آرگون در حین جوشکاری از فلز محافظت می کنند تا از اکسید شدن آن جلوگیری کنند. آرگون بسیار بی اثر است به این معنی که سایر مواد شیمیایی وارد واکنش نمی شود بنابراین می تواند به عنوان گاز محافظ جوشکاری مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین ویژگی بی اثر بودن آرگون باعث شده است که تولید تیتانیوم و سیلیکون نیز مفید باشد و از اکسید شدن آنها در طی فرآیند تولید جلوگیری کند.

سایر کاربردهای آرگون

مکانیزم عمل لامپ های رشته ای بر پایه داغ شدن رشته موجود درون آنهاست که در نهایت باعث ساطع شدن نور می شود. اما چرا لامپ های رشته ای معمولا حاوی آرگون هستند؟ پاسخ بسیار ساده است؛ چون این گاز بی اثر، حتی در دماهای بسیار بالا هم با رشته موجود در لامپ وارد واکنش نمی شود. از طرف دیگر چون آرگون رسانای گرمای بسیار ضعیفی است امروزه در بیشتر پنجره های دوجداره از آن به عنوان عایق بین دو شیشه نیز استفاده می کنند. به دلیل دو خاصیت بی اثر بودن و عایق گرما بودن آرگون، گاهی از آن درون لباس های غواصی نیز استفاده می شود.

استفاده از آرگون در تحقیقات علمی دانشمندان

دانشمندانی که در حال مطالعه آب و هوای زمین هستند، نیاز به بازسازی نحوه تغییر آب و هوای کره زمین در طول هزاران سال گذشته دارند تا بتوانند درک درستی از روند تغییر آب و هوای زمین داشته باشند. قطعات یخ موجود در قطب جنوب ارزش فوق العاده ای در این تحقیقات دارند. دانشمندان با حفاری در قطب جنوب یک نمونه یخ استخراج می کنند و سپس غلظت نیتروژن، آرگون و سایر گازهای حبس شده درون آن را اندازه گیری می کنند. نسبت ایزوتوپ های آرگون می تواند به دانشمندان در تعیین میانگین دما در یک بازه زمانی مشخص کمک کند.