10 گاز مهم و کاربردهای آنها

10 گاز مهم و کاربردهای آنها

گاز شکلی از ماده است که شکل یا حجم مشخصی ندارد و هر ظرفی را که پر کند، شکل آن را به خود می گیرد. هر شکلی از ماده که به صورت جامد یا مایع وجود داشته باشد می تواند شکل گاز را نیز به خود بگیرد. این تغییر فاز معمولا با افزایش دما و کاهش فشار، اتفاق می افتد. گازها می توانند به صورت عنصر خالص، ترکیب یا مخلوط باشند. گازها کاربردهای زیادی دارند. به عنوان نمونه اکسیژن یکی از گازهای مهم برای انسان است.

لیست 10 گاز مهم و کاربردهای مهم آنها

1- اکسیژن یا O2 : مصارف پزشکی، جوشکاری

2- نیتروژن یا N2 : اطفاء حریق، می تواند یک جو بی اثر را فراهم کند

3- هلیوم یا He : بالن، تجهیزات پزشکی

4- آرگون یا Ar : جوشکاری، می تواند یک جو بی اثر را فراهم کند

5- دی اکسید کربن یا CO2 : نوشابه های گازدار

6- استیلن یا C2H2 : جوشکاری

7- پروپان یا C3H8 : سوخت حرارتی، کوره های گاز

8- بوتان یا C4H10 : سوخت فندک و مشعل

9- اکسید نیتروژن یا N2O : بیهوشی

10- فریون : تهویه مطبوع، یخچال، فریزر

 

نگاهی دقیقتر به چند گاز مهم

اکسیژن: علاوه بر مصارف صنعتی، گاز اکسیژن برای تنفس در اکثر موجودات زنده از جمله انسان ضروری است. گیاهان اکسیژن را به عنوان محصول جانبی فتوسنتز آزاد می کنند.

نیتروژن: بیشتر جو زمین از نیتروژن تشکیل شده است. گاز نیتروژن که گاهی با دی اکسید کربن مخلوط می شود به حفظ مواد غذایی کمک می کند. برخی از لامپ های رشته ای به جای آرگون حاوی گاز نیتروژن هستند. گاز نیتروژن یک عامل اطفاء حریق خوب است. مردم گاهی لاستیک ها را به جای هوا با نیتروژن پر می کنند تا از مشکلات ناشی از بخار آب موجود در هوا و انبساط و انقباض بیش از حد گاز که با تغییرات دما اتفاق می افتد جلوگیری کنند. گاز نیتروژن باعث باد شدن کیسه های هوای تعبیه شده در خودروها در زمان تصادف می شود.

گاز خنده


هلیوم: هلیوم در منظومه شمسی فراوان است، اما در زمین نسبتاً کمیاب است. بیشتر مردم می دانند که بالن های هلیومی چگالی کمتری نسبت به هوا دارند و همین عامل باعث شناور شدن بالن در آسمان می شود. اما بالن ها بخش کوچکی از استفاده تجاری هلیوم هستند. از هلیوم در تشخیص نشت، تصفیه سیستم های گازی و همچنین جوشکاری استفاده می شود. کریستال های سیلیکون، ژرمانیوم، تیتانیوم و زیرکونیوم درون گاز هلیوم رشد می کنند.

دی اکسید کربن: دی اکسید کربن نوشابه ها را گازدار می کند و البته گاهی هم به عنوان یک گاز گلخانه ای خبرساز می شود. این گاز کاربردهای مهم زیادی دارد. گیاهان برای انجام فتوسنتز به دی اکسید کربن نیاز دارند. انسان نیز به دی اکسید کربن نیز نیاز دارد! چرا؟ در انسان دی اکسید کربن به عنوان یک سیگنال عمل می کند و به بدن می گوید که چه زمانی نفس بکشد. از این گاز برای تنظیم اسیدیته استخر نیز استفاده می شود. دی اکسید کربن در کپسول های آتش نشانی، لیزر و تمیزکاری به صورت خشک نیز کاربرد دارد.